Online shoppen neemt een alsmaar groter deel van onze aankopen in en geeft start-ups ook een lagere drempel om iets op te starten. Ook al hinkt België nog wat achterop ten opzichte van het Europese gemiddelde qua online shoppen, de trend is duidelijk zichtbaar. Online shoppen wordt de trend van 2011. Spring je vandaag niet mee op de kar, dan geef je jezelf toch een concurrentieel nadeel.
Ook veel nieuwe online bedrijfjes zien vandaag het licht. Omdat het online aanbieden van producten nu eenmaal bijzonder gemakkelijk en efficiënt is, staat het fysiek beschikbaar stellen van jouw product de start-up niet meer in de weg. Op deze manier kan je low-cost opstarten én meteen een veel groter doelpubliek gerichter aanspreken.
Nochtans zijn er een aantal voorwaarden om succesvol jouw online e-Commerce website op te starten. Deze webwinkel moet voldoen aan een aantal voorwaarden, maar ook de oprichter moet bereid zijn een aantal aanpassingen door te voeren.
Voorwaarden voor een succesvolle e-Commerce website:
1. Een online website/webwinkel
Het spreekt bijna voor zich, maar het online plaatsen van een website is de eerste vereiste. Dit is jouw plek om op de juiste manier jouw producten aan te prijzen. Ofwel meteen geïntegreerd met een heuse webwinkel waar al jouw producten online kunnen aangekocht worden, ofwel werk je via een tussenplatform (een marketplace, zoals eBay bvb) om de producten op aan te bieden. Hou er wel rekening mee dat een tussenplatform ook een marge zal nemen op jouw verkoopprijs! In beide gevallen is het aangewezen een website aan te maken die linkt naar jouw producten. Deze website zal de basis vormen voor alle latere e-marketing.
2. Online/offline inventaris bijhouden
Als je offline én online producten verkoopt, loop je het risico dat je zonder voorraad kan vallen door een slecht inventaris-management. Hou er rekening mee dat je offline steeds genoeg voorraad behoudt, want er is niets vervelender dan een lege winkel. Veel e-Commerce toepassingen stellen je in staat om een inventaris bij te houden en deze dan ook te beperken.
3. Product distributie/verzendingen
Eens het product is aangekocht, moet het natuurlijk ook nog verzonden worden naar de geadresseerde. Hier kan je zelf voor instaan en de producten via de post/koerier verzenden. Maar wat als de verkoop plots aanslaat en het aantal aankopen plots naar 100-200 stuks per dag wordt opgedreven? Dan is het tijd voor een 'shipping manager' die je kan helpen bij deze logistieke taak van inpakken en versturen.
4. Technologische kennis of de bereidheid om te leren
Het opstarten van een webwinkel, online betalingen en zoekmachine optimalisatie (SEO) zijn niet voor iedereen even vertrouwd. Het is waarschijnlijk de grootste reden waarom je momenteel nog geen webwinkel hebt ... Toch mag dit geen barrière zijn! Haal een 'digital native' in huis, iemand die vertrouwd is met de online wereld en liefst zelfs met e-Commerce. Heb je hier geen middelen voor, dan zal je het zelf moeten leren. Er is genoeg literatuur op het internet die je kan helpen bij het bijschaven van je online/e-Commerce kennis en er zijn ook een aantal platformen (zoals Shopify.com) die je met enkele klikken een webwinkel kunnen aanbieden.
5. e-Marketing voor jouw webwinkel
Net zoals voor jouw offline winkel, zal je voor de webwinkel reclame moeten maken. Dit onder vorm van e-Marketing. Dit kan op verschillende manieren; ik denk aan zoekmachine optimalistatie, adwords, social media, offline advertising en zelfs banners ...
Hiervoor zal je opnieuw beroep moeten doen op jouw 'digital native', het zelf onder de knie krijgen of beroep moeten doen op een e-Marketing consultant.
6. Groeien op lange termijn
De nieuwe webwinkel zal niet vanaf dag 1 succesvol zijn en 100 producten per dag verkopen. Dit is ook niet noodzakelijk. Beschouw de e-Commerce website als een nieuwe offline winkel die zijn deuren opent. Er is tijd nodig om de zaken op te bouwen, eer je een betrouwbare, kwalitatieve reputatie hebt opgebouwd. Probeer hiervoor vooral op lange termijn te denken. En weet vooral dat elk product dat je extra verkoopt via de website, jouw zaak in zijn totaliteit doet groeien!
Interessant artikel? Delen maar ...
- Dragolin's blog
- Login to post comments
ontwerp webwinkel lasergravures
Bosschaerts on Fri, 14/10/2011 - 10:54Beste ,
Bedoeling is een webwinkel te maken, goed scorend natuurlijk op de zoekengine, google.
Het handelt om een zaak 2D en 3D lasergravures in voornamelijk Ackrylglas (in de volksmond crystalglas) , met mogelijkheid geschenkartikelen , relatiegeschenken en speelgoed en zelf beperkt suikerbonen te handelen.
Een vergelijkbare site kan misschien extra duidelijkheden scheppen, natuurlijk met een gans andere layout en achtergronden.
3d-lasershop.de
kan u hiervoor een ruwe schatting maken, ?
mvg
Daniel Bosschaerts
0486353178