De plaats waar je muis blijft hangen bij het bekijken van zoekresultaten, kan in de toekomst de google zoekresultaten gaan beïnvloeden. Google zal deze informatie opslaan en de bezochte regio's onthouden en koppelen aan de zoekterm om de relevantie te bepalen.

Deze informatie zal ook gebruikt worden om de relevantie van advertenties en extra informatie zoals google maps, beurs/nieuws resultaten bij een zoekterm te verhogen. Google slaat al langer informatie op over ons surfgedrag en ons on-site gedrag (zoals tijd, klik en scroll informatie). Nu gaan ze dus ook ons muis-gedrag bijhouden en verwerken om accuratere resultaten weer te geven.

Problemen met klik-gedrag:

Als we tijdens het WK bijvoorbeeld op zoek zijn naar de exacte poulestand, dan geeft google extra informatie weer in de vorm van snippets die getoond worden voor de eigenlijke website-resultaten. In die snippets vinden we de informatie reeds terug, er is dus geen noodzaak om op een link te klikken. Op deze manier weet google dus niet of die welbepaalde snippet interessant was of niet ...

Eens google ons muis-gedrag ook gaat integreren, dan zullen ze in staat zijn te evalueren dat die snippet inderdaad toch interesante informatie bevatte en dit zal meegenomen worden bij die specifieke zoekterm.

Meer lezen: SEO by the sea

Muisbewegingen

Anonieme berichten on Sun, 10/10/2010 - 10:52

Hoe kan de zoekmachine nou weten wat de muisbewegingen zijn op een website? Klicks kan ik begrijpen maar bij mijn weten worden de muisbewegingen niet geregistreerd.

mouse heatmaps

Dragolin on Mon, 11/10/2010 - 18:05

Beste, muisbewegingen worden wel degelijk geregistreerd als daarvoor de nodige code aanwezig is. Zo zijn ze in staat om zogenaamde 'heatmaps' te genereren om visueel voor te stellen welke onderdelen van een webpagina het meest bekeken worden (bij gebrek aan visuele informatie moet men terugvallen op de muis):